Co má společného jedna z nejznámějších hodinářských značek a imperialistické Rusko? A z jakých všech materiálů lze vlastně vyrobit hodinky? 

Jedna z nejznámějších hodinářských značek – Tissot – byla založena roku 1853 Charles-Félicien Tissotem a jeho synem Charles-Émile Tissotem ve švýcarském městě Le Locle v kantonu Neuchatel jako rodinný podnik. Podobně jako jiní výrobci v té době i tento podnik otce a syna začínal nejprve jako hodinková montovna. Svůj rodný dům přebudovali na malou továrnu, ve které skládali hodinky z nakoupených dílů od různých dodavatelů a až později vyráběli součástky do hodinek samostatně. Věhlas hodinek Tissot se rozšířil daleko za hranice Švýcarska a jedním z nejvýznamnějších odběratelů hodinek této značky v druhé polovině 19. století se stalo Rusko, kam mladší Charles-Émile Tissot odcestoval v roce 1958 a kde prorazil prodejem kapesních hodinek typu „Savonette“ (francouzský název pro kulaté mýdlo, které svým tvarem pouzdro hodinek připomíná). Charles-Émile byl tak úspěšný, že jeho hodinky si oblíbili i na samotném carském dvoře.

Značka Tissot historicky drží jedno důležité hodinkové prvenství, a sice představení prvních antimagnetických náramkových hodinek. Nebyla to tedy značka IWC s modelem Ingenieur ani Rolex s modelem Milgauss, které byly představeny až v 50. letech, ale právě Tissot se svým modelem Antimagnetique, který byl vytvořen už kolem roku 1929–1930. Odolnosti vůči magnetickému poli u něj bylo dosaženo využitím antimagnetického palladia v jeho součástkách, zejména setrvačce a vlásku. Nutno podotknout, že první antimagnetické kapesní hodinky fungující na podobném principu vytvořil Vacheron Constantin už v roce 1915.

qd-kvclanek-1fotka-872x580-11-.png
(zdroj Tissot)

Krach akciového trhu v roce 1929 následovaný velkou hospodářskou krizí v třicátých letech vedl k dramatickému úpadku hodinkového průmyslu. Protože nezávislé značky mohou být zranitelné a více citlivé na ekonomické cykly, spojuje Tissot ve snaze odvrátit dopady této krize své síly s Omegou a vytváří uskupení SSIH, ze kterého se po dalších desetiletích stává známá Swatch Group, která má v dnešní době pod svými křídly 17 hodinkových značek. Dohoda o této fúzi předpokládala zaměření značky Omega na segment luxusních hodinek, zatímco cílem značky Tissot byl segment střední cenové kategorie hodinek.

Dalším prvenstvím značky Tissot bylo představení prvního sériově vyráběného modelu zobrazujícího 24 časových pásem – nesl označení Navigator a byl představen v roce 1953.

Kromě dalších odvážných počinů během 80. let, jako bylo představení kamenných hodinek „Rock Watch“ vyrobených z alpské žuly, hodinek „Pearl Watch“ vyrobených z perleti a „Wood Watch“ vyrobených z vřesového dřeva, se Tissot zapsal do paměti mnoha uvedením vůbec prvních předchůdců dnešních chytrých hodinek, a sice hodinek T-Touch v roce 1999. Jednalo se o inovativní a multifunkční baterií poháněné hodinky s analogo-digitálním zobrazením času, ovládaných dotykem přes sklíčko. Hodinky nabízely zobrazení dvou časových pásem, chronograf, výškoměr, barometr, teploměr a kompas a staly se revolučním modelem té doby.

Tissot je dnes jednou z nejprodávanějších značek hodinek na světě a nabízí perfektní poměr ceny a výkonu. Již za pár tisíc korun, za které jiní výrobci nabízí bateriové modely, může klient u této značky pořídit mechanické hodinky s automatickým nátahem. Tissot ve své současné kolekci čerpá i ze své minulosti a oživuje modely, které se i po letech znovu stávají bestsellery, jako například modelová řada PRX inspirovaná modelem ze 70. let. V neposlední řadě je nutno podotknout, že Tissot je jedna z mála značek, která ve svém portfoliu nabízí kromě náramkových hodinek i hodinky kapesní, kterými se značka proslavila již ve svých začátcích.

qa-kvclanek-1fotka-872x580-10-.png
(zdroj Tissot)

 

Líbil se vám tento článek?
Sdílejte ho přátelům.

Další články